Zoals beloofd zijn mijn vragen aan Gedeputeerde Staten (GS) over diervoerfabriek De Heus in Ravenstein snel beantwoord. Meer onder ‘lees verder’.
Hieronder mijn vragen + de antwoorden van GS:
1. Wanneer verwacht u dat de productie in 1986 de in 2010 vergunde limiet overschrijdt in 2010.
In het nu lopende jaar zal, als de afzet zal blijven zoals deze tot nu toe is geweest, in de loop van de maand juli de vergunde capaciteit (140.000 ton) uit de vigerende vergunning worden bereikt. De hoeveelheid geperst product, maatgevend voor de geuroverlast, zal dan naar verwachting ongeveer 42.000 ton bedragen.
2. Wat heeft u ondernomen op het schorsingsverzoek door De Heus Voeders BV. Hebt of overweegt u alsnog over te gaan op handhaving van de vergunning uit 1986.
In de handhaving is een pas op de plaats gemaakt nu een naar verwachting vergunbare aanvraag voorligt en in de periode tot juli aanstaande geen sprake is van een overtreding ten gevolge van een overschrijding van de vergunde productiecapaciteit.
3. Wat is juridisch gezien de stand van zaken. Kan er gehandhaafd worden. Geldt de voorlopige voorziening nog. Is er een uiterste datum waarbinnen de nieuwe milieuvergunning dient te worden afgegeven.
De door de Voorzitter der Afdeling bestuursrechtspraak der Raad van State uitgesproken schorsing geldt nog. Voor het handhavingstraject is van belang de vraag of sprake is van een genoegzame en vergunbare aanvraag.Vanaf het moment van indiening van de aanvraag geldt een periode van 6 maanden als termijn voor de besluitvorming ten behoeve van de nieuwe vergunning. Als deze termijn niet in acht kan worden genomen is in juridische zin sprake van een fictieve weigering.
4. Wanneer verwacht u dat de nieuwe vergunning de inspraakprocedure in kan gaan.
De eindversie van het ontwerp van de nieuwe vergunning (ontwerp-beschikking) is gereed. Gelet op de in het geding zijnde belangen hebben Gedeputeerde Staten intensief gezocht naar een gezamenlijke lijn met het college van Burgemeester en wethouders van Oss. Thans wordt publicatie van de ontwerp-beschikking voorbereid. Ook wordt een gesprek met het lokale bewoners comité geïnitieerd.
5. Hebben Gedeputeerde Staten een risicoanalyse gemaakt of laten maken n.a.v. het tot twee maal toe vernietigen door de Raad van State van een provinciale milieuvergunning waardoor het bedrijf mogelijk schade wil verhalen bij de provincie.
Tot op dit moment is er nog geen sprake van schade die door het bedrijf op ons zou kunnen worden verhaald als gevolg van de eerdere vernietigingen van de vergunning door de Raad van State. Een risicoanalyse dienaangaande is nu dan ook niet aan de orde.
Duidelijk is dat GS ervan overtuigd zijn dat de laatste poging om een vergunning voor De Heus succesvol zal zijn. Alweer, moet ik zeggen, want dit is (uit het hoofd) de derde poging in een paar jaar tijd.
Vandaar ook dat, ondanks de beperkte houdbaarheid van de voorlopige voorziening van de Raad van State, tegen de overschrijding van de productie (volgens de nu nog geldende milieuvergunning uit 1986) niet handhavend zal worden opgetreden.
Ik ben Nostradamus niet en heb ook geen glazen bol. Maar het zou me verbazen als de verontruste inwoners van Ravenstein niet weer naar ’s lands hoogste bestuursrechter stappen om de nieuwe vergunning aan te vechten. Die fabriek hoort daar gewoon niet.
Benieuwd dus hoeveel overredingskracht de Gedeputeerde in huis heeft om het lokale bewonerscomité te overtuigen. Ze hebben in het verleden aangetoond over zeer veel specialistische kennis te beschikken. Men laat zich niet snel met een kluitje in het riet sturen.
De HEusdiervoederdiervoergeitengeurcircelgeurhinderintensieve veehouderijkippenkoeienmengvoedermengvoerOssRavensteinschapenstankvarkens
Reageren?