Zuidelijk Toneel

Gepubliceerd op 0 reacties 3 minuten leestijd 117 x bekeken

Gisteren ben ik in Tilburg op werkbezoek geweest bij Het Zuidelijk Toneel. Ik sprak met artistiek leider Matthijs Rümke (zie foto) over cultuur, meer in het bijzonder de podiumkunsten en welke invloed de bezuinigingen hebben op het Zuidelijk Toneel en de kunstsector.

Zuidelijk Toneel & BrabantBod

Een punt waar ik graag meer over hoorde en waar Matthijs ook bij betrokken is, is het BrabantBod, het Brabantse antwoord op de Haagse bezuinigingsdrift. Eerder gaf ik hier en in de commissie al aan niet helemaal gelukkig te zijn met dit tegenbod, het kan zomaar ten koste gaan van de kleinere gezelschappen.

De productiehuizen (bedoeld om pas afgestudeerden een kans te geven zich te ontwikkelen door middel van het produceren van stukken) worden helemaal wegbezuinigd. Bij de podiumkunsten wordt onderscheid gemaakt tussen dans en theater, en jeugd- en volwassenen. Aanvankelijk leek het erop dat jeugdgezelschappen de Stilte (dans), Artemis (toneel) en het ZuidelijkToneel, Productiehuis Brabant (volwassenentheater) en Station Zuid (dans, volwassenen) vergaand zouden samenwerken.

Ik ben blij dat men tot de conclusie is gekomen dat de podiumkunsten gericht op jeugd en op volwassenen uit elkaar gehaald zijn, en dans en theater ook. Het zijn elk verschillende disciplines. Onderzoeken hoe intens er samengewerkt kan worden is goed, maar kleine jeugdgezelschappen wilden autonoom zijn. Autonomie van de makers is belangrijk. Jeugdtheater en -dans verliest het in een groter geheel van de ‘volwassenen’ gezelschappen.

Matthijs Rümke
Mathijs Rümke

Het Zuidelijk Toneel en de toneelpoot van Productiehuis Brabant gaan fuseren tot het Huis van het Zuiden. Zonder de danspoot dus.

Dans: het ministerie van OCW vindt dat dans in het Zuiden moet stoppen (Station Zuid, de danstak van Productiehuis Brabant en enkele gezelschappen). In overleg met provincie en de steden wordt momenteel bekeken hoe dans overeind gehouden kan worden.

Steen des aanstoots

Andere steen des aanstoots blijft de scheve verhouding tussen de Randstad en ‘de provincie’. Omdat de grote steden in tegenstelling tot wat eigenlijk de bedoeling was méér subsidiëren dan huisvesting alleen, is scheefgroei ontstaan. Daarnaast zijn veel belangrijke gezelschappen in de Randstad gevestigd en worden door het Rijk gesubsidieerd. In Brabant heeft het provinciebestuur zich al uitgesproken tegen het één op één rechtbreien van de Rijksbezuinigingen. Er moeten dus keuzes gemaakt worden.

De subsidieperioden lopen zowel voor het Rijk als bij de provincie per vier jaar, omdat gezelschappen zekerheid moeten hebben i.v.m. arbeidscontracten, planning etcetera. In Brabant (zie eerder blog) hebben we nu criteria benoemd waaraan gezelschappen bij subsidieaanvragen gemeten kunnen worden.

Wat doet Het Zuidelijk Toneel allemaal?
Nu 3 grote producties: 1 spektakelstuk voor grote zalen, verbreding publiek; 1 klassieke muzikale reisproductie; 1 lokatievoorstelling – contract met middelbare scholen.

De tweede poot is talentontwikkeling. Jonge makers moeten wat ouder zijn dan voorheen. Het Zuidelijk Toneel wil 4 jonge makers onder haar hoede nemen, elk verbonden aan één van de grote Brabantse steden. Educatie en amateurs blijft belangrijk. Gericht op Tilburg en i.s.m. KunstBalie.

Voor mij valt er bij elk gesprek een puzzelstukje op zijn plaats. Deels wordt het verhaal steeds weer verteld vanuit een ander gezichtspunt, dat is ook goed. Er valt voor een nieuweling veel te leren op dit beleidsterrein, maar de gesprekken die ik tot nu toe gevoerd heb met mensen uit de sector waren zeker geen straf. Als ik één positief puntje bij de bezuinigingen mag noemen, is het wel dat het de geesten creatief stimuleert. Kortom elke crisis is een kans.

Reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Er zijn nog geen reacties geplaatst.