Proppen in de Beneluxtrein

Gepubliceerd op 2 reacties 2 minuten leestijd 75 x bekeken


Ik ben blij dat ik geen forens ben op de lijn Amsterdam-Brussel. Die keren dat ik een weekendje Antwerpen of Brussel doe, is het droefenis en ellende op de Beneluxlijn. Uitvallende treinen, overvolle treinen.

Vrijdag was het weer prijs. In Roosendaal aangekomen bleek de eerste trein uitgevallen. Drukte op het perron voor de volgende trein, een uur later. Omroepberichten ‘reizigers voor Antwerpen wordt aangeraden de stoptrein te nemen’. Die zijn dan wel een uur onderweg.

Toen de trein arriveerde zat deze al zo vol dat extra reizigers toelaten eigenlijk al onverantwoord was. Door het getrek en geduw stond de trein ruim een kwartier stil in Roosendaal. Wij konden er niet meer bij. Dat was de tweede die uitviel voor ons.

Toen werd omgeroepen dat de volgende trein (weer een uur later) een vertraging had van 20 minuten besloten we dan maar de stoptrein naar Antwerpen te nemen. Eenmaal gezeten riep de NS om dat de trein tóch op tijd zou vertrekken. Je blijft lachen. We zijn blijven zitten en hebben de heenreis met de Belgische spoorwegen voortgezet.

Denk niet dat er voor de internationale reiziger iets geregeld is bij vertraging of extra drukte. Het is al langer bekend dat de NS bezig is de mensen te pogen de Beneluxtrein uit te jennen om voor het duurdere alternatief (de trage HSL) te kiezen. Dat wil maar niet lukken, de Beneluxlijn blijft onverminderd populair. Brabantse rezigers hebben trouwens nog steeds weinig keus.

Maar overvolle treinen of niet, je moet niet denken dat de NS extra wagons aankoppelt, een halfuurdienst overweegt of desnoods dubbeldekker inzet. Nee.

Geld terug bij vertraging (in ons geval uren vertraging) is bij NS Internaionaal zodanig geregeld dat alleen bij een heel duur kaartje (daar gaan we weer) een fractie terugkrijgt. En dan ook nog in tegoedbonnen die slechts beperkte tijd inwisselbaar zijn.

Gelukkig was eenmaal in Brussel aangekomen het leed weer snel geleden. De geur van de Brusselse frieten alleen al 😉 Maar ik moest het even kwijt.

Toch nog één ding. Ik hoorde vorig jaar een lid van het Beneluxparlement opperen om in de Benelux 1 treintarief in te stellen. Waarom zorgen we niet voor één Benelux-spoornetwerk en beschouwen we de Benelux voor het gemak niet als binnenland? Zou voor het telefoonverkeer ook een uitkomst zijn denk ik.

Reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Commentaires
  • Cyb
    5 mei 2009

    Tja, dat zou een uitkomst zijnzeker in Brabant, Limburg en Zeeland. Ik ben vanuit mijn woonplaats sneller met de auto in Antwerpen dan in Amsterdam, toch doe ik er met de trein 2 keer zo lang over, gelukkig is de normale trein net zo duur, maar als ik met de zogenaamde snelle trein zou moeten doe ik er ineen i.p.v. 1 uur en 40 minuten 2 uur en 30 minuten over en moet ik 4 keer zoveel betalen

  • peeter
    24 mei 2009

    Groot gelijk! Ik gebruik deze trein vaak, en hij is bijna nooit op tijd, en als hij al eens op tijd is, kan je niet zitten. Een ramp. En zelfs bij een propvolle trein moeten ze dan toch steeds die minibar laten rijden – ik heb de minibarpersoon al een paar keer de nek willen omwringen.
    Ik vrees nog meer voor de thalys binnenkort als deze trein verdwijnt: ofwel weet je weken van tevoren op welk uur je vertrekt naar antwerpen (nu iets meer dan een uurtje vanuit rdam), ofwel zul je een fortuin betalen. Ik overweeg een auto te kopen, want als je met twee reist ben je nu al goedkoper uit.