Eko: concurrentie in supermarktland

Met Belgische eko-supermarkt Bioplanet komt er in Zuid-Nederland eindelijk meer keus voor de bewuste consument.

Eko – (bio-)logisch

Niet dat de Natuurwinkels stil zitten, in Den Bosch en Uden opende enkele weken geleden Biotoop, een grotere, maar vooral ook mooiere versie van de Natuurwinkel.

Bioplanet, zoals de Colryut-vestiging in Eindhoven heet, is ook geen kleintje. Volgens onderstaand krantenbericht verrast het ons met een koelstraat van 80 vierkante meter waar de zuivel, het vlees en groenten en fruit uitgestald ligt. Ik had zoiets al eerder gezien in een grote biosupermarkt in Essen, Duitsland. Het is geen overbodige luxe de biologische groenten en fruit permanent te koelen. Aangezien er geen bestrijdings- en conserveermiddelen worden gebruikt slaat het verval sneller toe dan bij de ‘gangbare’ landbouwproducten (waar dus wel kunstmest, bestrijdingsmiddelen, conserveermiddelen en in de veeteelt vaak meer medicijnen worden gebruikt).

Zelf zijn we een jaar of vijf geleden overgestapt op voornamelijk biologische producten. Je kunt niet alles bio of eko krijgen, maar het meeste wel. Tot verbijstering van een goede vriend die laatst bij ons was. Zijn mond viel open: “Ze hebben hier alles biologisch!” Bijna wel. Zelfs mijn spijkerbroek van Kuyichi is eko.

Eko in SP-programma

Gelukkig staat in ons verkiezingsprogramma de volgende passage:

De SP blijft pleiten voor een radicale omschakeling naar duurzame vormen van land- en tuinbouw en veeteelt. Dierenwelzijn en voedselveiligheid moeten uitgangspunt zijn, geen sluitpost. De gangbare landbouw moet veel beter: minder vergif, minder (grond)waterverspilling en minder beslag op landbouwgronden in de derde wereld (voor het verbouwen van veevoer) ten koste van de mensen daar. Biologische landbouw moet worden aangemoedigd en zodanig georganiseerd dat boeren er een behoorlijke boterham mee kunnen verdienen.

Brabants Dagblad over Biotoop

 En dan hier, het artikel uit het Brabants Dagblad van vandaag:

Met het openen van een nieuwe biologische super­markt zet het Belgische Colruyt vanaf volgende week woensdag de­finitief voet aan wal in ons land. Het concern opent geen winkel on­der eigen naam, maar start met een Bio Planet. Dat is een nieuwe formule, waarvan ook in België nog maar drie vestigingen opera­tioneel zijn. De Bio Planet- super­markt wordt gehuisvest in de kel­der van de Eindhovense Heuvel Galerie. In het filiaal zijn alle pri­maire levensbehoeften te koop.

Topman Luc Rogge van Colruyt, een beursgenoteerd Belgisch be­drijf met een omzet van meer dan vier miljard euro, verklaarde giste­ren geen haast te hebben op de Ne­derlandse markt. Het bedrijf is al drie jaar bezig met verkenningen, maar vooralsnog weinig daad­krachtig.

„Colruyt bouwt alles altijd voor­zichtig op. Wij gaan ons niet stor­ten in onzekere avonturen, een van de redenen waarom we de groep Edah-winkels vorig jaar niet overnamen. We starten in Neder­land vooral in het zuiden, met na­me om logistieke redenen. De be­doeling is dat we dit jaar ook in Terneuzen met een winkel starten. Dat gebeurt dan wel onder de naam Colruyt. We kijken ook naar andere oorden in Nederland, maar daar zeg ik nu niets over.”

Prijsvechter

Colruyt heeft in België een reputa­tie als prijsvechter. Het bedrijf ver­koopt veel kwaliteitsmerken die in sobere vestigingen worden aange­boden. Supermarktdeskundige Ge­rard Rutte meldde eerder al dat de onderneming bij een komst naar ons land een zware concurrent kan worden voor Nederlandse grutters. Waarom start het bedrijf dan met een Bio Planet in Eindho­ven?

Rogge: „Wij geloven dat de Neder­landse markt rijp is voor biologi­sche supermarkten. Bovendien denken we dat zich in Noord- Bra­bant veel potentiële kopers van biologische producten bevinden. Deze locatie in een winkelcen­trum is zeer geschikt om ervarin­gen op dit gebied te testen. Alleen niet voor een Colruyt, dat komt la­ter nog wel, mogelijk in Terneu­zen.”

Colruyt investeerde weinig in de Bio Planet-vestiging in Eind­hoven. Volgens Rogge gaat het om enkele honderdduizenden euro’s. Bij het filiaal gaan vijftien mensen aan de slag.

Eerste Nederlandse vestiging

„De ervaringen die wij hier op­doen, nemen we mee naar andere filialen in Nederland. We zijn vooral benieuwd hoe klanten het lopen door een koeling ontvan­gen. Groente, fruit, vlees en melk­producten zijn in onze winkel uit­gestald in een aparte koelgelegen­heid van tachtig vierkante meter.” Het is niet het enige verschil met een doorsnee Nederlandse super­markt. Opvallend is het ontbreken van diefstalpoorten en een lopen­de band bij de kassa.

Manager Geert Roels van Colruyt, speciaal aangewezen om de Neder­landse markt te verkennen, meldt waarom dat zo is. „Wij geven klan­ten vertrouwen en krijgen dat ver­volgens terug. Bij onze winkels in België wordt nauwelijks gestolen en ook geen rommel gemaakt. De lopende band ontbreekt omdat de kassaprocedure anders verloopt. De caissière scant producten in de winkelwagen van de klant. Dat is persoonlijker.”

Geef een reactie