Met Belgische eko-supermarkt Bioplanet komt er in Zuid-Nederland eindelijk meer keus voor de bewuste consument.
Eko – (bio-)logisch
Niet dat de Natuurwinkels stil zitten, in Den Bosch en Uden opende enkele weken geleden Biotoop, een grotere, maar vooral ook mooiere versie van de Natuurwinkel.
Bioplanet, zoals de Colryut-vestiging in Eindhoven heet, is ook geen kleintje. Volgens onderstaand krantenbericht verrast het ons met een koelstraat van 80 vierkante meter waar de zuivel, het vlees en groenten en fruit uitgestald ligt. Ik had zoiets al eerder gezien in een grote biosupermarkt in Essen, Duitsland. Het is geen overbodige luxe de biologische groenten en fruit permanent te koelen. Aangezien er geen bestrijdings- en conserveermiddelen worden gebruikt slaat het verval sneller toe dan bij de ‘gangbare’ landbouwproducten (waar dus wel kunstmest, bestrijdingsmiddelen, conserveermiddelen en in de veeteelt vaak meer medicijnen worden gebruikt).
Zelf zijn we een jaar of vijf geleden overgestapt op voornamelijk biologische producten. Je kunt niet alles bio of eko krijgen, maar het meeste wel. Tot verbijstering van een goede vriend die laatst bij ons was. Zijn mond viel open: “Ze hebben hier alles biologisch!” Bijna wel. Zelfs mijn spijkerbroek van Kuyichi is eko.
Eko in SP-programma
Gelukkig staat in ons verkiezingsprogramma de volgende passage:
De SP blijft pleiten voor een radicale omschakeling naar duurzame vormen van land- en tuinbouw en veeteelt. Dierenwelzijn en voedselveiligheid moeten uitgangspunt zijn, geen sluitpost. De gangbare landbouw moet veel beter: minder vergif, minder (grond)waterverspilling en minder beslag op landbouwgronden in de derde wereld (voor het verbouwen van veevoer) ten koste van de mensen daar. Biologische landbouw moet worden aangemoedigd en zodanig georganiseerd dat boeren er een behoorlijke boterham mee kunnen verdienen.
Brabants Dagblad over Biotoop
En dan hier, het artikel uit het Brabants Dagblad van vandaag:
Met het openen van een nieuwe biologische supermarkt zet het Belgische Colruyt vanaf volgende week woensdag definitief voet aan wal in ons land. Het concern opent geen winkel onder eigen naam, maar start met een Bio Planet. Dat is een nieuwe formule, waarvan ook in België nog maar drie vestigingen operationeel zijn. De Bio Planet- supermarkt wordt gehuisvest in de kelder van de Eindhovense Heuvel Galerie. In het filiaal zijn alle primaire levensbehoeften te koop.
Topman Luc Rogge van Colruyt, een beursgenoteerd Belgisch bedrijf met een omzet van meer dan vier miljard euro, verklaarde gisteren geen haast te hebben op de Nederlandse markt. Het bedrijf is al drie jaar bezig met verkenningen, maar vooralsnog weinig daadkrachtig.
„Colruyt bouwt alles altijd voorzichtig op. Wij gaan ons niet storten in onzekere avonturen, een van de redenen waarom we de groep Edah-winkels vorig jaar niet overnamen. We starten in Nederland vooral in het zuiden, met name om logistieke redenen. De bedoeling is dat we dit jaar ook in Terneuzen met een winkel starten. Dat gebeurt dan wel onder de naam Colruyt. We kijken ook naar andere oorden in Nederland, maar daar zeg ik nu niets over.”
Prijsvechter
Colruyt heeft in België een reputatie als prijsvechter. Het bedrijf verkoopt veel kwaliteitsmerken die in sobere vestigingen worden aangeboden. Supermarktdeskundige Gerard Rutte meldde eerder al dat de onderneming bij een komst naar ons land een zware concurrent kan worden voor Nederlandse grutters. Waarom start het bedrijf dan met een Bio Planet in Eindhoven?
Rogge: „Wij geloven dat de Nederlandse markt rijp is voor biologische supermarkten. Bovendien denken we dat zich in Noord- Brabant veel potentiële kopers van biologische producten bevinden. Deze locatie in een winkelcentrum is zeer geschikt om ervaringen op dit gebied te testen. Alleen niet voor een Colruyt, dat komt later nog wel, mogelijk in Terneuzen.”
Colruyt investeerde weinig in de Bio Planet-vestiging in Eindhoven. Volgens Rogge gaat het om enkele honderdduizenden euro’s. Bij het filiaal gaan vijftien mensen aan de slag.
Eerste Nederlandse vestiging
„De ervaringen die wij hier opdoen, nemen we mee naar andere filialen in Nederland. We zijn vooral benieuwd hoe klanten het lopen door een koeling ontvangen. Groente, fruit, vlees en melkproducten zijn in onze winkel uitgestald in een aparte koelgelegenheid van tachtig vierkante meter.” Het is niet het enige verschil met een doorsnee Nederlandse supermarkt. Opvallend is het ontbreken van diefstalpoorten en een lopende band bij de kassa.
Manager Geert Roels van Colruyt, speciaal aangewezen om de Nederlandse markt te verkennen, meldt waarom dat zo is. „Wij geven klanten vertrouwen en krijgen dat vervolgens terug. Bij onze winkels in België wordt nauwelijks gestolen en ook geen rommel gemaakt. De lopende band ontbreekt omdat de kassaprocedure anders verloopt. De caissière scant producten in de winkelwagen van de klant. Dat is persoonlijker.”