Rotterdam Gay Destination

Gepubliceerd op 0 reacties 4 minuten leestijd 105 x bekeken

Met een aantal deelnemers dat de honderd ruim overschreed en een gloedvol betoog van burgemeester Aboutaleb mag de conferentie “Rotterdam Gay Destination’ een succes worden genoemd.

Rotterdam Gay Destination?

Alleen de publiciteit vooraf en achteraf heeft tot discussie geleid die verder gaat of Rotterdam zich moet profileren of ontwikkelen tot homobestemming.

Er is in het verleden genoeg misgegaan waardoor links en rechts wat verzuring is opgetreden, maar die verzuring is geen basis om op voort te bouwen en dus werd er vooral gesproken over kansen voor de stad. Frank van Dalen (voormalig voorzitter COC Nederland, nu specialist op gebied van city marketing in relatie tot lhbt’ers) zette een aantal voorbeelden op een rij waar Rotterdam wat van kan leren. Ook schetste hij de kansen van de stad. Zo wordt Rotterdam de laatste tijd in veel gerenommeerde internationale lijsten hoog genoteerd. Een absoluut sterk punt. Ook het culturele klimaat was een pluspunt voor de stad.

Ahmed Aboutaleb

Maar goed, de conferentie werd geopend door de burgemeester, Ahmed Aboutaleb die, niet voor het eerst, zijn nek uitstak en duidelijk maakte dat aan de kernwaarden avn de stad niet getornd mag worden. Of het al zo ver was liet hij in het midden, maar eenieder moet kunnen zijn en zich gedragen zoals hij (of zij) is. Tolerantie is niet iets waar Aboutaleb van houdt. Niemand hoeft getolereerd te worden, mensen moeten zich welkom voelen hier te zijn. “De stad moet voelen als een warme deken om de schouders”, aldus de burgemeester. En dat gold wat hem betreft ook voor lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen en transgenders.

Ik moet zeggen, hoe vanzelfsprekend het ook mag lijken, toch doet het goed dat te horen uit de mond van de burgemeester. Zeker uit zijn mond is dat een niet mis te verstaan signaal.

Mayor Ahmed Aboutaleb of Rotterdam

Burgemeester Ahmed Aboutaleb

Rotterdam Marketing

Ook Chantal Mies, directeur van Rotterdam Partners (voorheen o.a. Rotterdam Marketing) werd aan de tand gevoeld. Vooraf en na na afloop van de conferentie. En gelukkig was er wel wat bijgesteld in haar overtuiging dat Rotterdam zich niet specifiek op doelgroepen richt. Hiermee mis je namelijk een aantal kansen. Dat was winst. En een vervolgafspraak hadden de organisatoren van Rotterdam gay Destination alvast in hun zakken.

Wat je je pas goed realiseert als al die clubs – van horeca tot vrijwilligersorganisaties – bij elkaar zitten, hoeveel we als stad al te bieden hebben. Gelukkig wordt er al hard gewerkt aan één van de voorwaarden om Rotterdam tot een mooie homobestemming te maken: de meeste Rotterdamse lhbt-organisaties werken momenteel samen aan een gezamenlijke website en daar waar nodig komen ze samen in actie.

Caribbean LGBT Pride Rotterdam

Ronde tafelgesprekken

Na alle inleidingen namen de deelnemers plaats aan de tafel van hun keuze. Er waren tafels  rondom ouderenzorg, horeca, leefomgeving, cultuur & sport, marketing & communicatie,  festivals & evenementen. Zonder hier volledig te zijn kan ik wel stellen dat aan de meest essentiële elementen van Rotterdam gay Destination was gedacht. Ik mocht aan de bak om de tafel ’emancipatie & integratie’ voor te zitten. Niet onbelangrijk bleek achteraf, want je kan wel lhbt’ers naar de stad trekken omdat het culturele klimaat zo fantastisch is en er leuk gewinkeld kan worden. Maar wat als je als m/m- of v/v-koppel of als transgender in de verkeerde buurt terechtkomt en de fluimen belanden voor je voeten? Dan komt zo’n bezoeker nooit meer terug.

Dus naast al die andere voorwaarden als een goede infrastructuur (uitgaansgelegenheden, culturele instellingen, winkels) en marketing moet het in de basis wel goed zijn. En omdat het geen zin heeft oude koeien uit de sloot te dreggen als je niet leert van het verleden, heb ik steeds geprobeerd bij te sturen naar wat de kansen zijn om mensen uit alle culturele achtergronden die Rotterdam rijk is mee te krijgen met het idee dat Rotterdam ook een vrije stad is voor lhbt’ers. En gelukkig constateerden we dat we er nog lang niet zijn, maar dat de negatieve tendens wel aan het keren is. De gay scene krijgt steeds meer kleur. Organisaties van diverse culturele achtergronden komen nu naar het COC om voorlichting te krijgen. Er is dus hoop.

Conclusies

Wat er te leren valt is dit: de zogenaamde overwegend witte organisaties dienen meer oog te hebben voor lhbt’ers die van verder weg moeten komen als het gaat over emancipatie. Er moeten meer dwarsverbanden worden gelegd en alle groepen dienen actief betrokken te worden bij de lhbt-orgnisaties. Vanzelf gaat het niet. En voor de langere termijn stelde ‘mijn’ tafel voor om het curriculum van de toerisme-opleidingen in de stad (nadrukkelijk ook de MBO’s) te verrijken met het vak ‘Rotterdam als Gay Destination’. Het mes snijdt aan twee kanten: de kennis wordt op die manier vergroot en de professionals van de toekomst worden zo gedwongen over het onderwerp na te denken en te praten. bekend maakt immers geliefd.

Ik ben bij lange na niet volledig hier, vanwege mijn focus op emancipatie & integratie heb ik hier meer van meegekregen. Maar wat opviel was wel dat sommige aanbevelingen soms in iets aangepaste vorm bij verschillende tafels terugkwamen. Wat mij betreft was het een topdag, één die zeker een vervolg zal krijgen.Hopelijk met Rotterdam als gay destination.

Rotterdam Gay DestinationRotterdam Gay DestinationRotterdam Gay DestinationRotterdam Gay DestinationRotterdam Gay Destination

Reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Er zijn nog geen reacties geplaatst.