Klimaatneutraal vliegen op Eindhoven?

Klimaatneutraal vliegen op Eindhoven?

Klimaatneutraal. Als het aan een aantal Brabantse dromers ligt dan groeit Eindhoven Airport uit tot ’s lands tweede nationale luchthaven. Brabant moet groeien en de luchtvaart mag daarin niet achterblijven. Maar willen we dat wel in Brabant?

Ik vraag het me af. Natuurlijk is het gemakkelijk om vanuit je achtertuin naar de Costa del Sol te vliegen, en nog goedkoop ook. Maar al dat gevlieg heeft wel zijn keerzijde. Zelf ervaren we het in Heesch. Vroeger hadden we alleen last van de straaljagers die vanuit Volkel het luchtruim kozen en zo de regio van herrie voorzagen. Die straaljagers vliegen nog steeds, ik heb de indruk vaker dan dertig jaar geleden. Maar nu hebben we de vakantievluchten vanuit Eindhoven erbij gekregen. En hoewel de overlast in Heesch beperkt blijft tot enkele laag overvliegende landende of opstijgende vliegtuigen, moet de geluidsoverlast in de regio Eindhoven veel groter zijn.

Afgelopen week zijn we voor het eerst vanaf Eindhoven vertrokken. En ik moet zeggen, verrekte handig. Eindhoven Airport heeft ook als eerste ter wereld het groen vliegen geïntroduceerd. Bij een zuil kun je via een computer met aanraakscherm de door jou ‘geproduceerde’ uitstoot en milieuschade uitrekenen. Daarna wordt een bedrag berekend dat je direct kunt betalen. Heel sympathiek, alleen jammer dat we de enige waren die er gebruik van maakten. Ik kon alleen enkele kinderen betrappen die terwijl ze in de rij stonden de tijd doodden door met het scherm te spelen. Overigens kostte een retour Madrid voor twee personen € 16,54 om de milieuschade af te kopen. Bij mij werkt het wel, ik wil het niet op mijn geweten hebben. Voor de medepassagiers die voor een koopje met de prijsvechter meevlogen is de vrijwillige compensatie voor de geleden milieuschade te veel. Of is het gemakszucht?

Ik denk dat het vliegen niet uit te bannen is zolang het zo goedkoop is en het milieuvriendelijker alternatief, de trein, te duur en te langzaam is. Ik ben er sterk voor om als eerste te beginnen met het invoeren van belasting op kerosine. Wij betalen tenslotte ook keurig belasting voor onze benzine voor de auto. Ten tweede voeren we een ecotaks in, en geen vrijwillige. Het geld dat daarmee wordt opgehaald wordt geoormerkt. Dat wil zeggen: bestemd om de schade die door het vliegen is berokkend te herstellen of te compenseren.Ten derde zorgen we dat er hoogwaardige milieuvriendelijke en betaalbare alternatieven zijn. Als er dan nog behoefte is aan een tweede nationale luchthaven, dan komt-ie in zee of in de polder. Daar wonen geen of minder mensen, zodat de geluids- en stankoverlast ook minder ervaren wordt.

Geef een reactie