Ik denk dat ik maar eens een wedstrijd ga uitschrijven: wie bedenkt een creatieve manier voor een politieke strategie om een overlastgevend bedrijf naar een voor iedereen aanvaardbare lokatie te krijgen?heus
Wie weet of dat nog wat bruikbaars oplevert, want bij Gedeputeerde Staten (GS) stuit ik op een muur. De antwoorden op mijn laatste vragen aan GS n.a.v. de uitspraak van de Raad van State (RvS) over de milieuvergunning waren – heel vreemd – naar mijn oude adres gestuurd en digitaal niet verspreid. Niet de eerste keer, maar één telefoontje was gelukkig genoeg om alles binnen een uur boven water te krijgen.
Maar ook de antwoorden stemmen niet vrolijk, eerst de inleiding en de vragen:
Vandaag heeft de Raad van State na lang beraad uitspraak gedaan in de zaak die de gemeente Oss en andere hadden aangespannen tegen de door de provincie Noord-Brabant verleende revisievergunning als bedoeld in artikel 8.4, lid 1, van de Wet milieubeheer voor veevoederfabriek De Heus te Ravenstein.
Naar aanleiding van deze uitspraak heeft de SP-fractie de volgende vragen.
1. De provincie is op belangrijke punten in het ongelijk gesteld. Gaat u nu handhavend optreden?
2. Wat zijn de concrete vervolgstappen die uw college vanaf heden gaat ondernemen?
3. Kan er door het bedrijf nog beroep worden aangetekend tegen vervolgstappen? Zo ja, welke? Hoeveel tijd kunnen de bezwaarprocedures tegen evt. vervolgstappen in beslag nemen?
4. Klopt het dat uitgaande van deze uitspraak De Heus Ravenstein nu jaarlijks (ook in 2009) maximaal 140.000 ton veevoer mag produceren?
5. Zo ja, is het productieplafond voor 2009 al bereikt of zelfs overschreden?
6. Indien dit het geval is, gaat u dwingend optreden teneinde de productie stil te leggen? Zo nee, waarom niet?
7. Bent u met mij van mening dat het nu tijd is om een procedure op te starten teneinde tot een voor alle partijen bevredigende milieuvergunning te komen voor het bedrijf?
8. Deelt u ook mijn mening dat hiertoe een goede inspraak en communicatie met alle belanghebbenden niet mag ontbreken?
9. Hebt u kennis genomen van de Visie Waterfront Ravenstein van de gemeente Oss?
10. Bent u bereid op korte termijn een reactie op alle aspecten die in deze visie naar voren zijn gebracht te formuleren, en deze ter bespreking voor te leggen aan de commissie Ruimte & Milieu? Zo nee, waarom niet?
11. De SP-fractie is overigens nog steeds van mening dat De Heus Ravenstein in aanmerking dient te komen voor een plaats op de NIMBY-lijst (verplaatsingsregeling hindergevende bedrijven) van de provincie Noord-Brabant. Deelt u die mening en wilt u dit betrekken bij een reactie op de Visie Waterfront Ravenstein? Zo nee, waarom niet?

En hier de antwoorden:
Ad 1
Uit een op 21 september 2009 uitgevoerde controle is gebleken dat de vergunde jaarcapaciteit op basis van de vergunning uit 1986 is overschreden. Gelet hierop zijn wij voornemens handhavend op te treden. Het voornemen tot handhavend optreden is op 24 september 2009 aan De Heus Voeders BV toegezonden.Ad 2
Wat betreft vergunningverlening impliceert het feit dat de beschikking is vernietigd dat er nog een aanvraag tot vergunning ligt. Het is aan De Heus Voeders BV of zij op basis van de uitspraak haar aanvraag aanpast om tot een vergunbare situatie te kunnen komen. Vervolgens zullen wij een herzien besluit moeten nemen. Nu vastgesteld is dat de thans vigerende vergunning wordt overschreden, wordt door ons het handhavingtraject ingezet. Bij dat traject dienen redelijke termijnen in acht te worden genomen voor het beëindigen van de overtreding.Ad 3
Waar het gaat over vervolgstappen in het traject van de vernietigde vergunning geldt dat er geen mogelijkheid open staat voor beroep. Bij nieuwe besluiten, van zowel een eventueel handhavingstraject als vergunningverlening, staan nieuwe beroepsprocedures open.Ad 4
Ja.Ad 5
Zie antwoord op vraag 1.Ad 6
Zie antwoord op vraag 2.Ad 7
Met inachtneming van wet- en regelgeving wordt bezien of en hoe op basis van een nieuwe aanvraag een zo passend mogelijke vergunning kan worden opgesteld.Ad 8
Ja, een goede communicatie is altijd van wezenlijk belang. Het inspraaktraject is procedureel vastgelegd in het kader van de Algemene wet bestuursrecht.Ad 9
Ja.Ad 10
Nee, immers op 29 augustus 2008 heeft bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen gemeente Oss en ons inzake de Visie Waterfront Ravenstein. In het kader van deze vergunningprocedure ligt het niet in de rede om op alle aspecten die in voornoemde visie naar voren zijn gebracht te reageren. De wetgever staat toetsing daarvan in een vergunningprocedure Wet milieubeheer overigens ook niet toe.Ad 11
Ten aanzien van plaatsing op de NIMBY-lijst hebben wij criteria opgesteld. Het feit dat de door ons afgegeven vergunning is vernietigd, is geen reden om de vestiging van De Heus Voeders BV te Ravenstein vanuit het NIMBY kader op een andere manier te benaderen.Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant

Blijkbaar ben ik niet de enige die met de handen in het haar zit. Ook GS weet niet welke weg te kiezen. Een opsomming van de mogelijkheden, maar geen visie op hoe nu verder met dit almaar uitdijende dossier.
Geen opening om door bespreking van het plan Waterfront van de gemeente Oss de zaak in een breder perspectief te plaatsen. Nog geen beetje toezegging om dit bedrijf eens in zijn geheel – met al zijn vestigingen en een grote reorganisatie in volle gang – te bekijken.
GS wachten gewoon af wat De Heus nu doet: een nieuwe aanvraag indienen, beroep aantekenen tegen het handhavingsbesluit. We wachten het allemaal rustig af. Welterusten, slaap lekker.
's-HertogenboschAndelDe HEusDen BoschdiervoedersEngelenErpgeitenkalkoenenekippenkoeienKop van Het ZandmengvoederOssRavensteinschapenstank geurhindervarkensVeghelVehgel
Reageren?