Hoor de A59 gehoord


De gemeente Heusden (Drunen, Vlijmen en Heusden) heeft het voor elkaar. En met de gemeente de actiegroep Hoor de A59. Het ministerie van VROM betaalt geluidsschermen. De provincie zou mee moeten betalen aan de fijnstofreductie.

Dat was een mooie gelegenheid om de oude foto’s digitaal af te stoffen. Maar hier is de aanleiding, een stuk in het Brabants Dagblad met het goede nieuws:

Heusden raakt lawaai en fijnstof A59 vóór 2011 kwijt

‘Een verlaging met drie decibellen levert een halvering van het geluid op’  

Vóór 2011 moet het een stuk rustiger zijn in de gemeente Heusden. Op dat moment staan ruim acht kilometer geluidsschermen langs de A59 in die gemeente. Schermen die het verkeerslawaai absorberen. Aan het einde van dit jaar start de bouw. Een werk dat tussen de vijftien en twintig miljoen kost.

Heusden deed slim zaken met Rijkswaterstaat. Met het uitzicht op het potje Innovatie Projecten Geluid met daarin 25 miljoen euro, bood Heusden Rijkswaterstaat aan dat het de kar voor dit project zelf wilde trekken. Uiteraard onder garantstelling van Rijkswaterstaat dat die de schermen zou financieren. “Daarom zijn we nu zover”, lacht milieuwethouder Mart van der Poel.
Schermen van vier tot acht meter hoog komen pal langs de Maasroute op Heusdens grondgebied te staan. Geluid absorberende schermen die aan de snelwegkant voorzien worden van een laag cleanstone. Deze steen levert een aangenamere aanblik dan beton of staal op en heeft een positief effect op de luchtkwaliteit. Heusden is een van de drie plaatsen in het land die dit nieuwe scherm krijgen. Het gaat daarbij om een proef. Want in 2010 wil de overheid heel het land van verkeerslawaai verlost hebben.

Rijkswaterstaat neemt dus de kosten van het verkeerslawaai voor zijn rekening. De maatregelen voor een verbetering van de luchtkwaliteit komen voor rekening van de gemeente. En die rekent hierbij op een substantiële bijdrage van de provincie.
Aan de bewonerszijde krijgen de schermen de klimplant hedera. Bomen en struiken moeten het geluidwerend effect en de afname van fijnstof aan die bewonerskant vergroten.

De schermen komen zo dicht mogelijk langs de snelweg te staan. In Drunen-West wordt daarvoor de bestaande geluidswal gebruikt. Viaducten en bruggen krijgen transparante schermen. De geluidwering langs de snelweg moet zodanig worden uitgevoerd dat geen enkele woning een geluidshinder van meer dan 58 decibellen ondervindt. Nu is dat volgens George van ’t Veer van adviesbureau Tauw op plaatsen tussen de 65 en 70 decibel. “Een verlaging met drie decibellen levert een halvering van het geluid op”, zegt Van ’t veer.

Destijds (6 juli 2007) waren we met een SP-delegatie uit de Statenfractie op bezoek bij de aciegroep en kregen we een rondrit langs de kernen met de meeste overlast. Ook kwam de wethouder nog langs om te pleiten voo rmaatregelen.

This Post Has 5 Comments

  1. Zie deze hyves, de “actiegroep” heeft meer tegenstanders dan sympathisanten in de gemeente Heusden. Helaas luisteren politici vaak naar diegene met de grootste mond.

  2. Het valt me wel op! Waar de SP op bezoek komt daar word altijd gelachen!!

    Gr Jack

  3. @ Stijn: Als die andere inwoners van de gemeente Heusden ons hadden benaderd hadden we ook naar hen geluisterd en hun argumenten meegewogen.

    Ik heb de snelkoppeling naar de hyves in je reactie gezet, maar ik zie vooralsnog weinig op die hyves-pagina, wellicht is de link niet correct.

    Dus moet ik raden naar wat ze willen en ik gok op een hogere snelheid op de A59.

    Ik heb geen idee of dat na plaatsing van de geluidsschermen mogelijk is. Maar het zou best zo kunnen zijn dat bij plaatsing van geluidsschermen de snelheid omhoog kan. Maar misschien ook niet, omdat mensen die verder weg wonen dan wel meer geluid horen dan voorheen.

    En ook voor hen gelden de normen voor geluidsoverlast. Die mogen niet overschreden worden, anders moet er wat aan gedaan worden.

    Ron

  4. Dit is het correcte adres: a59120kmh.hyves.nl, misschien kun je je eens aanmelden! Waarom moet je altijd in een stichting of actiecomite zitten om gehoord te worden? Feit is nu dat duizenden zich aan een onzinnige snelheidslimiet moeten houden, omdat een handjevol mensen zegt last te hebben van een snelweg die er al lag voordat zij hun huizen hebben gekocht, dat is niet democratisch en daar verzet ik mij tegen. Daarbij heb ik de toezegging van RWS dat 100km per uur een tijdelijke maatregel is, en dat deze maatregel ongedaan wordt gemaakt zodra de geluidsschermen er staan. Overigens stond gisteren een artikel in het BD over mensen die langs de A59 wonen, en helemaal geen groot geluidsscherm voor hun deur willen, maar ook naar hen wordt niet geluisterd, terwijl zij straks wel met de gebakken peren zitten, in casu een lelijk geluidsscherm voor de deur waar ze niet om gevraagd hebben. Conclusie: diegenen die het hardste schreeuwen krijgen gelijk, ook uw partij laat haar oren naar dit groepje hangen, zonder verder te bekijken wat anderen hiervan vinden. Dacht dat je als politicus een goede afweging moet maken tussen verschillende belangen, dat is hier duidelijk niet gebeurd.

Geef een reactie