Zou een mooie kop zijn. Ware het niet dat het boven een petitie staat die vraagt om terugkeer van het Nederlands op Schiphol. Schamen wij ons voor onze eigen taal?
Alle niet-Engelstalige landen hebben tweetalige borden op luchthavens. Behalve op Schiphol, hier is onze taal verwijderd. Men meende dat er geen plaats meer is voor het Nederlands. De petitie kan nog wel wat handtekeningen gebruiken, hier even een duwtje in de rug:
PETITIE
Wij
Allen die van onze taal houden, en de overdreven verengelsing beu zijn.
constateren
Dat onze taal op Schiphol bijna verdwenen is, zelfs daar waar de meerderheid Nederlandstalig is. Schiphol beweert dat het Nederlands de borden onnodig druk maakt. Maar de ontwerper van de wegwijzers heeft later wel diverse buitenlandse luchthavens voorzien van tweetalige borden, op basis van het Schiphol-ontwerp. Er is zelfs geen discussie meer of taalbehoud belangijker is dan functionaliteit. Immers de ontwerper bewijst zelf dat goede bewegwijzering tweetalig kan zijn.
en verzoeken
De overheid om Schiphol te dwingen om onze taal terug te plaatsen op aanwijsborden, met daaronder natuurlijk Engels. Schiphol is Nederlands grondgebied, draait op Nederlands belastinggeld, en heeft een voorbeeldfunctie: in een tijd van inburgering is weglating van onze taal een fout signaal. Tevens verzoek ik om vaart te maken met de verankering van het Nederlands in de Grondwet.
En dat terwijl een meerderheid in de Tweede Kamer in 2007 al een motie heeft aangenomen die het kabinet vraagt haar invloed in Schiphol te gebruiken de bewegwijzering aan te passen, zie hier.
Lei
8 feb 2010Nou het is nog erger dan gedacht.
Een binnenlandse luchthaven als Eindhoven Airport. Ook vrijwel het zelfde systeem als Schiphol. Heb ik nog even geverifieerd, ook op de website van de ontwerper.
Dus Eindhoven Airport kan ook wellicht mee in dat verhaal.
Sander Putmans
9 feb 2010Helemaal mee eens en ondertekend.