Veel aandacht voor de vieze bussen die Arriva in Den Bosch laat rond rijden. Dit n.a.v. de antwoorden van Gedeputeerde Staten op vragen van mijn SP-collega Mahmut Erciyas. Vandaag stond hij zelfs in Trouw:
Arriva zette vervuilende busvloot in
aanbestedingArrivaBBAbussenconncessiehouderMahmut ErciyasNoord-Brabantopenbaar vervoerprivatiseringSPstadsvervoerVervoersbedrijf Arriva heeft een jaar lang de milieueisen van de provincie Brabant naast zich neergelegd. De complete vloot, 900 bussen in totaal, had al begin 2008 uit modern en schoon materieel moeten bestaan. Uit onderzoek van de provinciale Socialistische Partij blijkt dat Arriva met oude, vervuilende dieselbussen rondreed in Den Bosch en omgeving.
De SP werd gisteren bevestigd in haar onderzoek. Gedeputeerde Staten van Brabant gaven toe dat Arriva tot eind vorige maand milieu-onvriendelijke bussen inzette. Inmiddels heeft de Britse maatschappij nieuwe bussen de weg op gestuurd, aldus de provincie.
Arriva zegde anderhalf jaar geleden toe de complete busvloot uiterlijk per 1 januari 2008 te vernieuwen. Daar is niets van terechtgekomen, concludeert SP-Statenlid Mahmut Erciyas. Hij zegt de verklaring van het provinciaal bestuur vreemd te vinden. “Klaarblijkelijk is het Arriva in een week tijd gelukt om wel aan de eisen te voldoen.” Het Statenlid zet ook vraagtekens bij het gedoogbeleid van de provincie. “Arriva beloofde nieuwe bussen. Dat is dus nooit gebeurd. Hebben Gedeputeerde Staten daar geen ruchtbaarheid aan willen geven, zolang het buiten de publieke belangstelling bleef?”
Arriva werkt aan een structurele oplossing, laat de provincie weten. “Mij is niets bekend van problemen in Brabant”, reageerde directeur Anne Hettinga van het Britse vervoersbedrijf.
Kort nadat Arriva in Noord-Brabant de busdienst overnam in 2007, ontstond onvrede over de dienstregeling. Ook bleek dat het vervoersbedrijf sterk verouderd materieel inzette. De inspectiedienst van Verkeer en Waterstaat haalde daarop ruim twintig bussen van de weg. Justitie heeft Arriva aangeklaagd omdat het zou marchanderen met de veiligheid . Het bedrijf moet zich daarvoor op 6 april bij de kantonrechter in Den Bosch verantwoorden.
Reageren?