Veiligheid internationale trein

Gepubliceerd op 0 reacties 2 minuten leestijd 92 x bekeken


Ik had een berichtje gestuurd naar onze Tweede Kamerfractie met de vraag of het zo wel kon met die propvolle treinen op de Beneluxlijn. Of er normen zijn voor wat betreft veiligheid. En of de NS en NMBS niet wat aangespoord konden worden om de capaciteit te verhogen. Even doorklikken voor het antwoord.

Niet echt om vrolijk van te worden overigens, maar af en toe denk ik heel naïef ‘niet geschoten is altijd mis’:

Dank je wel voor je mail!
Inderdaad is het vaak nog een zooitje met de Beneluxtrein. Binnenkort komt er de peperdure HSL te rijden. Of het daar beter mee wordt, is nog maar de vraag.

De trein mag zo vol totdat de maximumeisen qua gewicht overschreden worden of totdat de machinist bepaalt dat het niet veilig meer is. Er is geen harde grens over hoeveel mensen het dan gaat.

De EU-regels over internationaal treinverkeer voor de passagiers zijn nog niet goed genoeg. Die worden momenteel aangescherpt. De nationale regels zijn helaas niet van toepassing op een internationale verbinding.

Net als de NS wil de NMBS ook van deze verbinding af. Nu verzorgen ze deze gezamenlijk. Ze willen beide liever veel geld voor prestigieus vervoer ontvangen.

Binnenkort gaan wij in de Kamer weer met de minister in debat over dit onderwerp. Stapje voor stapje weten we wat toezeggingen los te krijgen, maar de minister verschuilt zich nog steeds veel achter de vervoerders.

Daar kan de reiziger het voorlopig mee doen. Ik zou het wel weten. Bestook de Tweeden Kamerleden en de minister van Verkeer met mailtjes. Wie weet…

Zie hier laatste nieuwsberichten van de SP-Tweede Kamerfractie over de Beneluxtrein.

Reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Er zijn nog geen reacties geplaatst.