Nachtbus & ander busnieuws


Twee busberichten met een SP-tintje vandaag. Er komt waarschijnlijk een nachtbus-dienst tussen Waalwijk en Tilburg. Daarnaast blijkt Arriva in Den Bosch nog met oude Rotterdamse bussen te rijden.

En dat laatste is in strijd met de aanbestedingsafspraken met de provincie. Vandaag heeft  SP-collega Mahmut Erciyas hierover aan Gedeputeerde Staten vragen gesteld.

De  bussen zijn oud, mogelijk onveilig, maar zeker vervuilender dan de moderne. Wat ik van de werkvloer van Arriva hoor, is dat Arriva doodleuk de boetes van de provincie incalculeert: het is altijd nog goedkoper dan een milieuvriendelijke nieuwe bus. En over een paar jaar zijn ze van het veel te goedkope contract af is de hoop van de directie. Chauffeurs praten alleen nog onder waarborging van strikte anonimiteit. Zo erg is het inmiddels gesteld bij Arriva dat medewerkers niet meer openlijk met pers of politiek mogen spreken.

Nachtbus

Een andere bus is de nachtbus. Driekwart jaar geleden kwamen SP-jongeren van Rood bij de Statenfractie praten over hun wens om stappende jongeren een busdienst te bieden. Samen met Rood heeft de SP-Statenfractie toen een aantal bussen laten rijden in een weekeinde. Rood maakte een mooi rapport van de actie en bood dit aan Gedeputeerde Annemarie Moons aan.

En nu lees ik in de krant dat een aantal gemeenten overweegt een proef met een nightliner te beginnen. Leuk om aan het begin van iets te staan en om te zien dat een goeddoordachte actie tot zoiets kan leiden.

Proef met nightliner tussen Waalwijk en Tilburg is op komst

Ergens dit jaar komt er hoogstwaarschijnlijk een proef met een nachtbus tussen Waalwijk en Tilburg. Deze zogeheten Nightliner is bedoeld voor jongeren uit Waalwijk, Kaatsheuvel en Loon op Zand die gaan stappen in Tilburg. Vooral vanuit Loon op Zand klonk de laatste tijd een luide roep om een nachtbus.

De verkeerswethouders van acht samenwerkende gemeenten in Midden-Brabant nemen op 19 februari een besluit over de proef. “Ik schat de kans dat de proef doorgaat redelijk groot in”, zegt de Waalwijkse wethouder Jan van Groos. Het experiment zou een half jaar gaan duren.

Vorig jaar hield de SP al een succesvolle proef van één weekeinde met de nightliner. Ruim 400 jongeren maakten er gebruik van. De bedoeling is dat de nachtbus zichzelf bedruipt. De SP-proef wees uit dat jongeren best bereid zijn voor deze dienst te betalen.

Hoe het experiment er precies uit gaat zien, is volgens Van Groos nog niet bekend. De vraag is bijvoorbeeld nog of de nightliner twee of drie keer per nacht gaat rijden. Ook is er nog geen duidelijkheid over de route die de bus zal rijden. Er is wel een voorkeur voor zoveel mogelijk halteplaatsen om de jongeren dichtbij huis af te kunnen leveren. “We moeten natuurlijk voorkomen dat rondzwervende jongeren overlast veroorzaken”, zegt Van Groos.

Probleem is nog de keuze van een vervoersbedrijf. Veolia, dat in deze regio het reguliere busvervoer verzorgt, lijkt er niet echt happig op om een nachtbus te laten rijden. Het bedrijf Eurocoach zou volgens Van Groos een alternatief kunnen zijn. Hij verwacht dat op 19 februari de knopen worden doorgehakt. Waarschijnlijk is dan ook duidelijk wanneer de proef begint.

Geef een reactie