Vroeg een verslaggever me onlangs. Het ging over een blog over Aviolanda, het nieuwe industrieterrein op de luchtmachtbasis van Woensdrecht.

Aviolanda Woensdrecht

Ik hoefde niets meer te zeggen, want dat had ik al op het blog gedaan. En aangezien ik probeer zorgvuldig te bloggen (geen onzin uitkramen bijvoorbeeld) dacht ik dat ik blind met “Ja” kon antwoorden.

Hieronder het stukje blog (verslag Statenvergadering 2 oktober jl.) waaruit geciteerd is:

Na een uurtje rust ben ik weer teruggekeerd in de Statenzaal waar het laatste onderwerp besproken wordt: Joint Venture Aviolanda Woensdrecht.

Dat voorstel zit nog niet goed in elkaar. Er staan zelfs nog feitelijke onjuistheden in, zo moest Gedeputeerde Rüpp toegeven. De hamvraag is of we als overheid in een joint venture moeten treden, waarbij de financiële risico’s nog niet helder zijn.

Daarnaast, voor mij erg belangrijk, vliegbasis Woensdrecht is de kern van het nieuwe bedrijventerrein. Dat zorgt nu al voor de nodige overlast (geluid, uitstoot) in de naburige Natura2000-gebieden.

Nog altijd bezig (er is weer geschorst). Het stuk rammelde aan nogal wat kanten en de schorsing is gebruikt voor vruchtbaar coalitie-overleg. Oppositie wil intrekking van het voorstel. Uiteindelijk deed Paul Rüpp de toezegging dat er het voorstel herschreven zou worden.

Ook deed hij na een interruptie van mij de toezegging om na te gaan of schijnlandingen van AWACS-toestellen op Woensdrecht meetellen als officiële vliegbeweging en dus ook voor de geluidsruimte.

En hier is het citaat in de Woensdrechtse Bode:

“Dat voorstel rammelde aan nogal wat kanten”, meent SP’er Ron van Zeeland. “Er stonden zelfs nog feitelijke onjuistheden in, zo moest Gedeputeerde Rüpp toegeven. De hamvraag is of we als overheid in een joint venture moeten treden, waarbij de financiële risico’s nog niet helder zijn.”

Kijk, feitelijk klopt dit nog wel. Maar verderop heet het dat er geen inhoudelijk commentaar was op het voorstel. En dát klopt niet. Wij hebben net als enkele andere partijen kritische opmerkingen geplaatst bij dit voorstel. Met name de natuurgebieden worden waarschijnlijk de dupe van geluid en uitstoot van het toenemende vliegverkeer. Over de omwonenden nog maar te zwijgen.

En daarover was geen woord terug te vinden. Volgende keer toch maar even navragen welk stukje geciteerd wordt.

Geef een reactie