In het Brabants Dagblad vandaag onderstaand opinie-artikel van SP-Statenlid Nico Schouten en SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen over Essent: ‘Essent moet degelijk en publiek zijn’.
Essent moet degelijk en publiek zijn
Opschaling en privatisering Essent: ramp voor de klantdoor Paulus Jansen en Nico Schouten
De drie grootste aandeelhouders van Essent, de provincies Noord-Brabant, Limburg en Overijssel, hebben vandaag bekendgemaakt een strategische fusie met een – eventueel buitenlandse – partner na te streven. Op termijn willen de provincies helemaal van hun aandelen af. De voorgenomen verkoop van het bedrijf is slecht voor de huishoudens die klant zijn bij Essent en slecht voor het maatschappelijk belang in bredere zin. Om die reden zou er eerst een publiek debat gevoerd moeten worden over de toekomst van de energievoorziening, vóórdat de provinciebesturen in achterkamertjes contracten opstellen.Nederland heeft nu nog vier publieke energiebedrijven, die eigendom zijn van provincies en gemeenten: Essent, NUON, Eneco en Delta. Samen hebben ze ongeveer 75% van de Nederlandse huishoudens als klant. De rest is inmiddels overgestapt naar commerciële aanbieders als Oxxio of E.on. Omdat de vier publieke bedrijven nu nog een dochteronderneming hebben die zich bezig houdt met het beheer van het elektriciteits- en gasnet, is het tot op de dag van vandaag verboden dat de aandeelhouders hun bedrijf verkopen aan een private investeerder. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Per januari 2010 moeten Essent, NUON, Eneco en Delta hun netbedrijf afgesplitst hebben. Zodra dat gebeurd is, mogen de aandeelhouders het productie- en handelsbedrijf verkopen. Energiebedrijven, ook de handels- en productiebedrijven, zijn echter een strategisch bezit. Wat ons betreft worden de vier publieke energiebedrijven NUON, Essent, Eneco en Delta omgevormd tot maatschappelijke ondernemingen die tegenwicht kunnen bieden tegen de private energiebedrijven.
Het ligt voor de hand dat deze vier publieke bedrijven elkaar niet gaan beconcurreren, géén dure reclamecampagnes voeren om bij elkaar klanten weg te kapen en samenwerken bij de inkoop van fossiele brandstoffen. De kosten van dividenden, hoge salarissen voor bestuurders en reclamecampagnes kunnen dan fors worden teruggedrongen met als resultaat een lagere energierekening voor de klanten. Zo hebben de Nederlandse klanten straks in iedere regio de keuze tussen een degelijk, betaalbaar publiek energiebedrijf naast de commerciële jongens van het snelle geld. Vooral de positie van huishoudens en het midden- en kleinbedrijf zal hierdoor versterkt worden.
Er is dus geen enkele reden tot uitverkoop van onze publieke energiebedrijven.Paulus Jansen is Tweede Kamerlid en Nico Schouten is Statenlid voor de SP.