Járen geleden, toen ik nog jong was en verkering had met B. uit Mechelen heb ik heel vaak gebruik gemaakt van de Beneluxtrein. Hoe vaak heb ik niet staan kleumen op het perron in Roosendaal, wachtend op mijn aansluiting naar België.

 Later ben ik nog vaak met de Beneluxtrein naar Brussel gereisd. Midden in de stad stap je uit. Idealer kon niet.

Ik heb me altijd verbaasd over de omweg die ik moest nemen om vanuit ‘s-Hertogenbosch naar het zuiden te rijden. Eerst helemaal westwaarts en dan van Roosendaal weer in zuidelijke richting, naar Antwerpen en verder.

Nu is er bijna de Hoge Snelheidslijn (HSL) en gaan er stemmen op om dit goedkopere alternatief voor het grensverkeer af te schaffen. Ik ben voor de HSL als alternatief voor veel vliegroutes, maar ik ben tegen de verschraling van de bestaande lijnen door de komst van een duurder alternatief. Willen de NS de concurrentie van de HSL door de (eigen) Beneluxtrein bij voorbaat de nek omdraaien? Ik denk dat we daar maar eens dwars voor moeten gaan liggen als Statenfractie.

Ik heb even de prijzen en reistijden vergeleken van de Thalys (die nu nog ’traag’ rijdt) en de Beneluxtrein. Van ‘s-Hertogenbosch naar Brussel, heen op 26-06, retour 28-06:

  • Thalys: 3 uur 5 minuten; 2 keer overstappen; € 27,60 met voordeelurenkorting.
  • Beneluxtrein: 2 uur 30 minuten; 1 keer overstappen; € 40,- met voordeelurenkorting. 

Op prijs wint de Thalys, op snelheid, vanwege het overstappen, (nog) de Beneluxtrein. Lees hier meer over de actie van SP Rotterdam om de Beneluxtrein te laten rijden.

Met dank aan het weblog van Theo Cornelissen.

Geef een reactie